معرفی انواع لوگو و تفاوت بین سبک های مختلف

معرفی انواع لوگو و تفاوت بین سبک های مختلف

انواع لوگو

انواع لوگو بصورت کلی به سه دسته تقسیم می شود: نماد – نوشتاری – ترکیبی. برخی از این سبک ها خود چند حالت مختلف دارند که در این مطلب به آن می پردازیم.


۱- نماد (و یا پیکتوگرام، آیکون، نشانه، حرفنماد، لترمارک)

بسیار از برند ها برای هویت خود از یک شکل یا نشانه استفاده میکنند. این نوع لوگو بهترین در بین انواع لوگو است به این دلیل که مغز انسان با اشکال سریعتر از نوشته ها ارتباط برقرار میکند و بیننده آسان تر آن را به یاد میسپارد.

فارغ از اینکه بیننده از کدام کشور و با چه زبانی است یک نماد می تواند معنا و مفهوم را به وی منتقل کنید (برای مثال لوگو اپل را مشاهده کنید)

در زیر چند نمونه از نماد های معروف و شناخته شده را مشاهده می کنید.

لوگو نماد

دقت کنید حتی اگر نوشتاری هم با نماد همراه باشد و نام برند زیر یا کنار آن نوشته شود، تا زمانی که شکل می تواند به تنهایی استفاده شود آن لوگو در دسته نماد ها طبقه بندی خواهد شد!

حرفنماد چیست؟

اگر نماد با استفاده از حرف یا حروف اول نام برند ترسیم و ترکیب شود آن را حرفنماد می نامیم، در تصویر بالا ۳ عدد نماد و ۳ عدد حرفنماد وجود دارد. لوگوهای اپل، میتسوبیشی، ویندوز نماد هستند و لوگوهای گوگل، پلی استیشن و اچ پی حرفنماد هستند.

حرفنمادها هم نوعی نماد محسوب می شوند و در دسته نماد ها قرار میگیرند.


۲- نوشتاری (وُردمارک، لوگوتایپ، فونت سفارشی)

یکی دیگر از انواع لوگو، لوگوی نوشتاری است. در این سبک نام برند بصورت ساده و یا با فرمی خاص نوشته می شود و خبری از شکل در لوگو نیست.

مزیت لوگوی نوشتاری این است که بر نام برند تاکید دارد و کمک میکند تا نام برند در ذهب بیننده بماند! نکته ای که در طراحی لوگوی نوشتاری بسیار مهم است این است که نام برند باید کاملا خوانا باشد.

متاسفانه بسیاری از طراحان لوگوتایپ یا لوگوی نوشتاری را با تایپوگرافی اشتباه میگیرند… در لوگوتایپ خوانایی بر زیبایی و خلاقیت اولویت دارد و در تایپوگرافی زیبایی و خلاقیت بر خوانایی اولویت دارد.

در تصویر زیر چند نمونه لوگوی نوشتاری از برندهای معروف را مشاهده میکنید:

لوگو نوشتاری


۳- لوگوی ترکیبی

وقتی که نماد و نوشتار (نام برند) طوری باهم ترکیب شوند که نشود به تنهایی استفاده شوند به این سبک، سبک ترکیبی می گوئیم.

در زیر نمونه هایی از لوگوی برندهای معروف که به سبک ترکیبی هستند را جهت مشاهده شما قرار داده ایم، برای مثال ببینید نام اسکایپ (Skype) چطور با شکل ابر درآمیخته شده است و همیشه به همین شکل استفاده می شود:

لوگو ترکیبی

لوگوی کلاسیک چیست؟

برخی از لوگوهای ترکیبی شلوغ و پرجزئیات هستند. معمولا لوگوی های قدیمی این ویژگی را دارند و در لوگوهای مدرن و جدید رقابت بر سر سادگی است.

در تصویر بالا ۲ عدد لوگوی ترکیبی کلاسیک وجود دارد، لوگوی استارباکس و لوگوی باشگاه لیورپول. معمولا استفاده از این سبک از انواع لوگو را توصیه نمیکنیم بدلیل اینکه استفاده از آنها در جاهای مختلف سخت است و در اندازه های بسیار ریز جزئیات دیده نمی شوند و بیننده نمی تواند به آسانی لوگو را به ذهنش بسپارد.


به لوگوی Nike در زیر دقت کنید، این لوگو در کدام دسته بندی از انواع لوگو قرار میگیرد؟

لوگوی Nike

برای اینکه بفهمیم این لوگو در کدام دسته بندی قرار میگیرد این سوال را میپرسیم:

آیا نماد و شکل بکار رفته در طرح به تنهایی هم استفاده می شود؟

پاسخ: بله

لوگوی نایکی بر روی کفش

پس این لوگو در دسته بندی نماد قرار میگیرد.

اگر پاسخ شما خیر بود، در دسته بندی ترکیبی قرار میگرفت و اگر اصلا شکلی در لوگو وجود نداشت در دسته بندی نوشتاری.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

واژه مورد نظر را بنویسید و کلید اینتر را بفشارید

سبد خرید